Tegnap már ajánlottam egy könyvet, ami rendesen leszedte a szenteltvizet a világ legszennyezettebb területeiről. A közeljövőben szánok majd egy bővebb posztot is a legkoszosabb városoknak (hogy kicsit büszkébbek legyünk Budapestre/Győrre/Szegedre/Debrecenre/ki-ki helyettesítse be igény szerint :), de előbb inkább nézzük meg a legélhetőbb, legzöldebb városok 5-ös listáját.
1. Portland, Oregon
Portland több címet is elnyert már, ami az élhetőséget és fenntartható működést illeti, többek között az amerikai kerékpáros szövetség platina szintű kerkékpárbarát közösség-címét, valamint a Popular Sicence "legzöldebb város" címét. Utóbbinál a szempontok között szerepelt a közösségi közlekedés minősége, a megújuló energiák használata, valamint a hulladék újrahasznosítása. Portlandben az energiafelhasználás felét megújuló energia adja, és a dolgozók negyede kerékpárral jár munkába.
2. Freiburg, Németország
Freiburg nem ma kezdte a zöldülést, a várost már a II. világháború után ilyen koncepció szerint építették újjá. Mintaértékű a település Vauban kerülete, amelyben az utcák szigorúak autómentesek, a tetőket pedig napelemek borítják.
Lehet persze saját kocsija bárkinek, de csupán két parkolóban lehet azokat tárolni, ahol szerény 40.000 dollárért vehet magának mindenki helyet. Nos, meg is lett az eredménye: a lakosok 70 %-nak nincs kocsija, 57%-uk pedig akkor adta el, amikor ide költözött. Egyetlen út járható kocsival: a Freiburg központjában vezető főút.
3. Zermatt, Svájc
A Matterhorn lábainál elterülő turistaparadicsom nem bajlódott sokat a síelni, túrázni, pihenni érkező embertömegek okozta problémával. Zermattban az utcák kizárólag a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak vannak fenntartva.
A teherszállítást sem nagy teherautók végzik a városban, kézikocsikkal, lovakkal, vagy elektromos autókkal oldják meg. Kivételt csak a mentőautókkal, tűzoltókkal stb. tesznek.
4. Montreal, Canada
Montrealban 2009-ben debütált a Bixi közösségi bringakölcsönzés, szerényen azonnal 3000 kerékpárral és 300 állomással. Éves díja 78 dollár, az első félóra ingyenes, majd félóránként 1,50 dollárt kóstál a bringahasználat.
Aki arra jár, az feltétlenül nézze meg a város surf-clubját, ami már csak Montreal földrajzi elhelyezkedése miatt is érdekes, nem kell ehhez óceán. Megcsinálták, a St. Lawrence folyón 2 m-es hullámokon zajlik az élet. (Hasonló folyó-surföt láttam nem is olyan régen Münchenben, nagyon érdekes látvány volt.)
5. Austin, Texas
OK, Jockey Ewing nem éppen környezetbarát biznisze nameg gigaautói után Texasról nem éppen a "hú de zöld" jut először eszünkbe, pedig Austin élre tört. Will Wynn korábbi "zöldpolgármester" úgy döntött, a legszennyezettebb tagállam fővárosából zöldvárost csinál. (megjegyzem, újabban Jockey, azaz Larry Hagman is zöldútra tért, mostanában egyenesen zöldenergiában utazik a hírek szerint).
Nos, hol van már a "DALLAS", meg az olaj-kartell: Austin élére állt a kőolaj-alapú energiafelhasználási szokások megváltoztatásának. Wynn zöldforradalma tovább ment: Austin úttörő lett a szélenergia és biodízel felhasználásban.
Austin emellett bővelkedik a zöldfesztiválokban is, ahol a fesztiválozók már nem a pizza/hot-dog kombó körében ragadnak meg, hanem teljes értékű, egészséges és főleg FINOM helyi kajákkal alapoznak.
Nemsokára pedig jön a fekete-lista: a világ legszennyezettebb városai, annyit elárulok, az első négy helyen két ország osztozik (nem lesz meglepetés): Kína, Kína, India, India. A többit nemsokára!