Szilárd az utcán él, nagyon fontos munkája van, mégsem veszi senki semmibe, még a kutyák is inkább csak lepisilik. Most elege lett, lázadást szít.... így indul az EU erőforrás-hatékonyság melletti nagyszabású kampánya, a Generation Awake.
A kampányt az Európai Bizottság azzal a céllal indította, hogy felhívja a figyelmet mindazokra a lépésekre, amelyeket mindennapi életében bármelyikünk megtehet a víz, az energia és egyéb természeti erőforrások kímélése és a hulladék mennyiségének csökkentése céljából.
Miért fontos ez? 2050-re, ha úgy folytatódnak a dolgok, ahogyan eddig voltak, a maihoz képest ötször annyi erőforrást nyerünk ki a környezetünkből. Ez valószínűleg nem lesz lehetséges. Ökoszisztémáinknak több mint 60 %-a már most is túlságosan ki van használva, a halállományok globális szinten fenyegetettek, és a túl sok fa kivágásával veszélyeztetjük vizeink és levegőnk minőségét.
A világ népessége 9 milliárd felé tart majd, és a társadalomnak ezzel párhuzamosan úgy kell átalakulnia, hogy hatékonyabban használjuk az erőforrásokat, és a környezet pusztítása helyett a fejlesztésén dolgozzunk. A szemetet hagyományosan a környezetszennyezés egyik forrásának tekintjük. A jól kezelt hulladék azonban nem egyenlő a szeméttel, új használati tárgyak, anyagok értékes forrása lehet.
A háztartási hulladék szelektív visszagyűjtésének aránya jelentős mértékben nőtt az EU-ban – a 2001- es 23 %-ról 2010-re 35 %-ra növekedett –, de továbbra is bőven van lehetőség a továbblépésre, hiszen jelenleg 28 országból csupán 4 teljesíti a jogszabályban meghatározott célt, hogy 2020-ra a háztartási és hasonló jellegű hulladék 50 %-a kerüljön szelektív gyűjtésre. A háztartási hulladék döntő többsége újrahasznosítható: a szerves hulladék, például a nyers és a főtt étel, a papír, a textíliák, a fém, az üveg és bizonyos műanyagok is.
Számos neves európai designer állt a kampány mellé, megmutatva, milyen új tárgyakká alakulnak a hasznavehetetlen szemétnek tekintett dolgok. Így lesz elegáns lámpa például a mosógépdobból, vagy menő télikabát 70 műanyag palackból.
Ezekeről az innovatív megoldásokról lesz a következőkben....
Akit pedig a kampány és a mindennapi zöld tippek bővebben érdekelnek, itt követheti a fejleményeket a Facebookon: https://www.facebook.com/GenerationAwake