HTML

Greenpolis a Facebook-on

Bejegyzések

Linkblog

facebook.com/greenpolisblog

Minden ami zöld.

A szomszéd SUV-ja mindig zöldebb? – Kaliforniában már törvényesen közösködhetünk

2010.06.15. 22:06 polyak.zsuzsa

A te autód mennyit áll kihasználatlanul?

Bizonyára sokan emlékeznek még a téli BKV-sztrájkra, amikor a megbénult főváros lakóinak egy része anyázás/araszolás helyett felfedezte a megosztott autóhasználat csodáját. Kár, hogy ez a nagy összeborulás nem tartott sokáig, és a BKV-sztrájkkal együtt szép emlékké halványult. Nyilvánvalóan idegen a hazai viszonyokban ez a rendszer, hátmég a közös (vagy megosztott) autóhasználat gondolata.

Hogy is ne! Az én kocsim, az én váram. Mi, magyarok szeretünk birtokolni, szeretünk saját lakásban élni, saját autót vezetni (még ha e kettő törlesztőrészlete sokba is fáj havonta).

Pedig a megosztott autóhasználat nem új gondolat, ahogy a Jim Motavalli, a Driving Directions szerzője cikkében meg is jegyzi, Amerikától Európáig számos városban sok cég foglalkozik ezzel a szolgáltatással. Kaliforniában azonban mostantól törvény is segíti a rendszer továbblépését, amikor nem cégek, hanem barátok, szomszédok osztják meg egymással – jelképes összeg fejében – épp nem használt járműveiket.  Nemrégiben ugyanis a kaliforniai törvényhozás egyhangúlag elfogadta azt a demokrata javaslatot, amely garantálja a közös autóhasználatban „utazók” számára is a biztosításuk érvényességét.

Arra nincs adatom, hogy Magyarországon átlagosan mennyi időt malmozik garázsban/utcán parkolva a családi kincs, de a kaliforniai adatok szerint a kocsik legtöbbje az idő 95%-ban „stand by” üzemmódban várja gazdáját.

Ezek alapján gyanítom, hogy itthon ez az arány még magasabb lehet, növelve ezzel a parkolási tömeget. Arról nem is beszélve, hogy sokan azért ülnek 1-2 km-es távokra is kocsiba, mert „ha már ott áll a kapuban, miért ne”. Ezen a helyzeten akart Dave Jones (D-Sacramento) változtatni javaslatával, ami persze a kétségtelen siker ellenére sok kérdést vet fel, pl. a kocsik műszaki állapotát illetően. A talán nemsokára Budapestre is begyűrűző mintát a San Francisco-ban működő Spride Share adhatja meg, amely formális keretet ad a közös-autó bizniszbe kívánkozó tulajoknak. A honlapon be lehet regisztrálni a kocsinkat, és a többi már megy magától.

Hogy a program hogy fog működni, az a jövő zenéje. Mint azt Sunil Paul ötletgazda kifejtette, féléves pilot-program indul azonnal, ahogy Arnold ellátja kézjegyével az új törvényt. A kormányzó zöld-elkötelezettségét pedig nem kell senkinek bemutatni (vagy akinek igen, az legjobb, ha itt követi figyelemmel).

Budapesten szerintem még jó ideig nem kell dörzsölnünk a tenyerünket a szomszéd vadiúj SUV-ja láttán: a rendszer elterjedésének nem csak jogi/biztosítási kérdések szabnak ma még gátat, sokkal inkább a fejekben kell változásnak elindulnia.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://greenpolis.blog.hu/api/trackback/id/tr224681644

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.