HTML

Greenpolis a Facebook-on

Bejegyzések

Linkblog

facebook.com/greenpolisblog

Minden ami zöld.

„A vonat soha nem áll meg, a le –és felszállásnál kérjük vigyázzanak!”

2010.06.22. 13:48 polyak.zsuzsa

Egy kínai (mások szerint pontosabban taiwani) koncepció szerint nemsokára talán a fentihez hasonló figyelmeztetéseket hallhatunk a vonaton ülve.  Itthon is jellemző probléma/adottság, hogy a vonatok nagyon sok időt és energiát pazarolnak el, amikor minden állomáson megállnak, majd utána ismét utazási sebességre gyorsítanak. Ahogy Demjén Rózsi is már helyesen meglátta, "mikor elindul a vonat, a szívem majdnem megszakad". :)

A mai vonatok 200 km/órás sebességnél többet is elérhetnének, mégis átlagos sebességük közelebb van ennek a feléhez.

Ez a probléma nálunk persze egész más okra (is) visszavezethető, méghozzá a sínek „remek” állapotára – ennek hála az új szerelvények sem mehetnek olyan sebességgel, amelyre képesek lennének, így döcögünk Piliscsabára, döcögünk a Balatonra stb.

(Apropó, a hírekszerint július elejétől újra nyitnak számos lezárt szárnyvonalat, így ismét közlekedik vonat majd Székesfehérvár és Komárom, Zirc és Veszprém, Karcag és Tiszafüred, Lajosmizse és Kecskemét, illetve Pápa és Csorna között. Ha ezt MÁV (azaz az állam, azaz mi, adófizetők) különösebb extraráfordítás nélkül megoldja és ez segíti is a környék közlekedését, akkor hajrá. )

De visszatérve a nálunk (infrastrukturális szempontból) szerencsésebb országok problémájához, a fenti kérdésre megoldás született. Már évekkel ezelőtt felmerült az ötlet, hogy olyan vonatokra lenne szükség, amelyek nem állnak meg, így nem kell minden megállóban lelassítaniuk és felgyorsulniuk. Ezzel természetesen az a probléma, hogy az utasok fel -és leszállását meg kell oldani.

Mérnökök a megoldásra különleges „shuttlek” (sikló-szerű eszközök) használatát dolgozták ki, amelyek a megállóknál le -és felcsatlakoznának a vonatra, hagyva le –és felszállni az utasokat anélkül, hogy a vonat megállna. (Ezt mutatja be a lenti video, kínaiul haladó szinten tudók előnyben :) .

Bár a video-hír Kína Hubei tartományában élő Chen Jianjun-nak tulajdonítja a találmányt, más (taiwani) hírek szerint az ötlet 2007-ben született meg Peng Yu-lun-tól.

Akárhogy is, számomra rejtély, mennyire használható ez valójában a mindennapokban, de ha működőképes, akkor jelentős üzemanyag spórolható meg a módszerrel, és csak várhatjuk az elterjedését.

És íme a video:

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://greenpolis.blog.hu/api/trackback/id/tr694681656

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.