A közösségi adománygyűjtés (vagy crowdfunding) nem újdonság már itthon sem, ahogy azt a hazai fejlesztésű gyerekbringa távfékező MiniBrake esetéből is ismerhetjük. Berlinben most két lány nem kevesebbre gyűjt, mint egy új, úttörő szupermarket megnyitására a menő Kreuzberg negyedben - eddig hatalmas sikerrel.
Ha valaki átnézi otthon a szemetest, nagyon sok hulladék keletkezik az eleve csomagolt áru csomagolásából, amiket - többnyire - simán el lehetne hagyni. Lásd a dobozba csomagolt fogkrémes tubus, vagy a zacskózott-majd-dobozolt-pelyhek/müzlik, zacskózott zöldségek, gyümölcsök, édességek. Ráadásul - ha nem járunk nagyon utána - többnyire nem annyit vehetünk tésztából, müzliből, kekszből stb. amennyire szükségünk van, hanem amennyit a gyártó gondol és ideálisnak tart.
Ennek vet véget két berlini lány, Milena Glimbovski (23), and Sara Wolf (30,) az "Original Unverpakt" ("Original Unpacked") kitalálói a teljesen csomagolásmentes szupermarket ötletével. Az alapkoncepció szerint (ld. a videóban alább), a boltban semmi nincs előre csomagolva, mindenki magának mérheti ki újrahasználható edényekbe, hogy mennyi tésztára, fűszerre, zöldségre, kakaóra stb. van szüksége.
Első körben 600 termékkel indítanak terveik szerint, ezek nem lesznek szigorúan bio termékek, az lesz a fontosabb, hogy helyben előállított, csomagolásmentes áruról legyen szó. Pár nap alatt a német startnext közösségi adománygyűjtő oldalon már most dupla annyi adomány jött össze az induláshoz, mint amennyit a lányok vártak - és még három hét hátra van a kampányból.
Persze, nem ők az első fecskék, de sajnos a kényelem egyelőre nagyobb úr a vásárlások terén. 2007-ben Londonban már próbálkoztak hasonló közérttel. Azonban az Unpackaged befuccsolt, bár sokak szimpátiáját kivívta. Austinban (USA) ellenben virágzik az in.gredients nevű boltocska, amelynek mára kétszer annyi vevője van, mint amiről a tulaj valaha álmodott.
Itthon sajnos azért még lennének kétségeim, hogy mennyire működne ez, eleve a hatalmas mennyiségű zacskóból kiindulva, amit a kasszáknál igényel a vásárlók nagy része ma is.
Via: trehugger.com