Csúnya, "testi hibás" gyümölcsökkel és zöldségekkel veszi fel a harcot az élelmiszer pazarlás ellen az Intermaché francia szupermarketlánc - eddig nagy sikerrel. Az ételpazarlásban ugyanis nem csak mi, fogyasztók, de a közértek, zöldségesek is élen járnak, hiszen a bármilyen hibával rendelkező, nem szabályos, túl kicsi-túl nagy darabok általában a kukában kötnek ki. Egy 2012-es felmérés szerint az USA-ban az összes étel 40%-a soha nem kerül elfogyasztásra. Az EU-ban a szemétbe dobott élelmiszer 42 %-a a fogyasztóktól származik, és az összes vásárolt élelmiszer egynegyede végzi hulladékként.
Mindezzel párhuzamosan az amerikai élelmiszerláncok összesen kb. 15 millió dollárt veszítenek évente azzal, hogy kidobálják a nem tökéletes formájú zöldséget, gyümölcsöt. (Hazai adatokról nem tudunk, akinek van ilyen jellegű információ, welcome!)
A francia szupermarketlánc szerint a kampányuk sikeres: 30%-al adják olcsóbban a "külsődleges kihívásokkal" küzdő termékeket, valamint ötletes szlogent is kapnak a kevésbé szerencsés alkatúak, pl: "Egy csúnya répából isteni leves lesz". A bolthálózat 60%-os növekedést regisztrált a zöldség-gyümölcs részlegen.
A pazarlás ellen egyébként már itthon is harcot hirdetett a kormány: 2013-ban a Vidékfejlesztési Minisztérium a Magyar Élelmiszerbank Egyesület közreműködésével fórumot indított az élelmiszer-pazarlás és -veszteség csökkentése érdekében.
És egy sokat mondó videó a kampányról: